Przystosowanie polskich miejscowości do rowerzystów

Rower wydaje się być wyjątkowo uniwersalną maszyną. Z jednej strony służy sportowcom do treningów i rywalizacji, z drugiej, pełni funkcję zwyczajnego środka transportu. Niewątpliwie jednak, w niektórych polskich miejscowościach, pełnienie przez rower tej drugiej funkcji jest bardzo utrudnione.

Gdzie zostawić rower?

Problemem, który dotyczy rowerzystów w bardzo wielu miejscowościach jest brak stojaków na rowery. Pozornie, może się to wydawać niewielkim problemem, jednak w rzeczywistości, stojaki na rowery okazują się niezbędne, aby móc swobodnie jeździć po danej miejscowości na rowerze.

Teoretycznie, rower można przypiąć do drzewa czy jakiegokolwiek słupka. Jednakże często w miejscu, w którym chce się zostawić rower po prostu nie ma nic takiego. Jeśli nie ma tam też stojaka na rowery pojawia się problem, gdyż po prostu nie można zostawić roweru.

Warto też zauważyć, że do stojaków na rowery bardzo łatwo jest przypiąć rower, dlatego też zostawianie go w tym miejscu jest stosunkowo bezpieczne. Jeśli natomiast zostawi się rower przy pierwszym lepszym słupku ryzykuje się, że zostanie on skradziony, gdyż sforsowanie zapięcia przez złodzieja w takiej sytuacji zdaje się o wiele bardziej prawdopodobne.

Którędy jeździć?

Innym, wyjątkowo dużym problemem rowerzystów jest to, że często po prostu nie mają oni którędy jeździć. W miejscowościach brakuje bowiem odpowiednich dróg rowerowych przy najbardziej ruchliwych jezdniach. Chodniki natomiast są ciasne, ponadto obecność na nich rowerzystów budzi sprzeciw przechodniów i prowadzi do awantur.

Rowerzyści oczywiście mają prawo poruszać się po jezdni. Często jednak sami z tego prawa rezygnują. Nie ma zresztą co się dziwić temu, że nie chcą oni poruszać się po ruchliwych i szybkich drogach. Jest to dla nich po prostu niebezpieczne, zwłaszcza, że wielu kierowców nie zwraca wystarczająco dużej uwagi na rowerzystów stanowiąc dla nich poważne zagrożenie.

Co dalej?

Wydaje się, że troska o infrastrukturę rowerową jest niezwykle ważna. Dlatego też, w polskich miejscowościach powinny być stawiane coraz to nowe stojaki na rowery, powinny też bez dwóch zdań powstawać drogi rowerowe, zwłaszcza przy najbardziej ruchliwych drogach.

Uczciwe należy przyznać, że wciągu ostatnich lat i tak wiele zmieniło się na lepsze. Liczba stojaków na rowery w większości miejscowości w Polsce systematycznie rośnie. Podobnie wygląda sytuacja z drogami rowerowymi. Zmiany zdają się powoli, ale jednak prowadzić w dobrym kierunku. Artykuł powstał we współpracy ze Calus-P