Jak sterować układami pneumatycznymi?

Mechanizm działania układów pneumatycznych zdaje się być wyjątkowo prosty. Mimo to, wiele osób nie ma kompletnie pojęcia czym w ogóle jest pneumatyka. Nie wiedza oni, ze na co dzień stykają się z układami pneumatycznymi i ich najważniejszymi elementami, czyli zaworami rozdzielającymi.

Jak działają układy pneumatyczne?

Wszystkie układy pneumatyczne działają dzięki czynnikowi roboczemu, którym zawsze jest sprzężony gaz. Nie zawsze, ale przeważnie jest to zwykłe powietrze. Pneumatyka wykorzystuje mechanizm, który pozwala na napędzanie maszyny ruchem czynnika roboczego. Dzięki temu, maszyna może zostać wprawiona w ruch bez paliwa oraz bez użycia dużej sił mechanicznej.

Niewątpliwie, odkrycie pneumatyki, które miało miejsce już dawno temu było epokowym odkryciem. Warto bowiem zauważyć, że wykorzystanie wielu zaawansowanych maszyn nie było by bez tej dziedziny nauki w ogóle możliwe. Ponadto, utrudnione byłoby również nasze codzienne funkcjonowanie.

Rola zaworów rozdzielających

Jeśli czynnik roboczy ma wprawić w ruch cały układ musi on być wewnątrz niego w jakiś sposób przemieszczany. Do tego właśnie wykorzystywane są zawory rozdzielające. Dzięki ich działaniu człowiek obsługujący maszynę może decydować do którego miejsca w układzie powędrować ma sprzężone powietrze.

Warto zauważyć, że obok zaworów rozdzielających w układach pneumatycznych zwykle jest równie wiele innych zaworów. Pełnią one bardzo różnorodne funkcje od zabezpieczania układu po umożliwianie jego działania. Nie ma natomiast absolutnie żadnych wątpliwości co do tego, że najważniejszymi zaworami, jak i w ogóle najważniejszymi elementami absolutnej większości układów pneumatycznych są właśnie zawory rozdzielające.

Inne sposoby sterowania

Okazuje się, że pomimo olbrzymiego znaczenia zaworów rozdzielających czasami można sobie bez nich poradzić. Niektóre układy pneumatyczne są bowiem wyposażone w innego rodzaju sterowanie, które nie wymaga użycia zaworów rozdzielających. Najczęściej jest to tak zwane sterowanie elektromagnetyczne.

Warto w tym miejscu zauważyć, że zdarza się, iż stosuje się jednocześnie sterowanie elektromagnetyczne i zawory rozdzielające. Jest to bardzo nowoczesne rozwiązanie, które daje większe możliwości kontroli działania układu pneumatycznego. Zwykle jednak rozwiązanie tego typu stosowane jest jedynie w najbardziej skomplikowanych i najdroższych układach pneumatycznych używanych do napędzania drogich i dużych maszyn.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na Obrpneumatyka.pl