Opony całoroczne – poznaj ich charakterystykę i dowiedz się, czy warto w nie zainwestować!

Opony całoroczne, opony wielosezonowe, „wielosezonówki” – tak określa się rodzaj ogumienia do samochodów, które powinno być w stanie dobrze sprawować się zarówno w okresie letnim, jak i zimowym. Ze względu na zastosowane w nich kompromisy niektórzy kierowcy obawiają się z nich korzystać, choć tak naprawdę byłyby dla nich świetnym wyborem. Poznaj zalety opon wielosezonowych.

 

W tym artykule wyjaśniamy:

  • Jak są zbudowane opony całoroczne?
  • Jakie oznaczenia stosuje się w tego typu oponach?
  • Kiedy warto zdecydować się na opony uniwersalne?

Budowa opon wielosezonowych

Aby omawiane opony sprawdzały się podczas jazdy we wszystkich warunkach sezonowych, muszą łączyć w sobie cechy ogumienia zimowego oraz letniego. Opony letnie mają mniejszy opór toczenia oraz generują niższy hałas, dlatego ich bieżnik jest gładszy. Szerokie rowki odprowadzają przede wszystkim wodę. Jednocześnie sama mieszanka gumowa jest odporna na wysokie temperatury oraz ścieranie. W wypadku opon zimowych stosuje się odwrotne podejście – powierzchnia generuje duży opór, a bieżnik odprowadza przede wszystkim błoto i śnieg. Mieszanka jest miękka, ale jednocześnie nie może twardnieć na zimnie.

Jeśli chodzi o opony wielosezonowe, znajdziemy tu połączenie obu powyższych rozwiązań. Bieżnik ma cechy zarówno opon zimowych, jak i letnich. Liczba nacięć jest większa niż w letnim wariancie, ale mniejsza niż przy zimówkach. Mieszanka odpowiednio sprawuje się na śniegu i na rozgrzanym asfalcie, jednak w tych drugich warunkach będzie się znacznie szybciej ścierać.

Oznaczenie opon całorocznych

W dostępnych na rynku oponach stosuje się pewne uniwersalne oznaczenia. Niektórzy sprzedawcy mogą posługiwać się nimi, aby wprowadzać w błąd kupujących i sugerować, że dane opony są wielosezonowe, choć wcale nie spełniają takich wymogów.

Jedno z podstawowych oznaczeń to M+S (mud + snow), czyli „błoto i śnieg”. Oznacza ono, że dane opony są dostosowane do warunków zimowych. Warto jednak wiedzieć, że nie czyni to ich automatycznie odpowiednimi do warunków letnich, a więc nie mają one uniwersalnego zastosowania. Oczywiście same opony całoroczne mogą mieć takie oznaczenie, ale oprócz niego będą posiadać także inne – o tym za chwilę.

Kolejne oznaczenie, które warto rozumieć, to 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), czyli dosłownie „trzy szczyty wzgórz i śnieżynka”. Aby opona mogła się nim poszczycić, musi spełniać konkretne wymagania regulowane przez Unię Europejską. 3PMSF to gwarancja tego, że model jest przystosowany do najbardziej ekstremalnych zimowych warunków pogodowych. Dalej nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z oponą uniwersalną.

Opony uniwersalne zwykle są oznaczone napisem „4 all season”. Niekiedy mogą im także towarzyszyć takie symbole jak: śnieżynka, słońce i chmura z deszczem, które informują o przystosowaniu do zmiennych warunków pogodowych. Jeśli na oponie nie uda nam się znaleźć takich informacji, pozostaje odwiedzić stronę producenta i sprawdzić dany model.

Opony wielosezonowe – czy warto z nich korzystać?

Jeżeli jeździsz głównie po dobrze utrzymanym mieście (czyli na krótkich dystansach), na którego drogach nie zbiera się duża warstwa śniegu, opony całoroczne powinny w takich warunkach dobrze się sprawdzać. Pamiętaj też, że uniwersalne ogumienie nie nadaje się do pojazdów sportowych o dużej mocy. Jeśli chcesz mieć pewność, że zakupione opony naprawdę sprawdzą się we wszystkich warunkach, zainwestuj w te z wyższej półki.

Opony całoroczne mogą okazać się dla Ciebie idealnym rozwiązaniem, dzięki któremu oszczędzisz sobie konieczności przechowywania dwóch kompletów opon oraz ich regularnej wymiany. Aby przyjrzeć się licznym modelom, zajrzyj tutaj: https://allegro.pl/kategoria/do-samochodow-osobowych-caloroczne-257692